VHH Ruokavalio
VÄHÄHIILIHYDRAATTINEN ELÄMÄNTAPA

En ole koskaan ollut erityisemmin kiinnostunut hiilihydraateista. Olen aina rinnastanut hiilihydraatin laskijat laihduttajiin. Minun ei ole koskaan tarvinnut laihduttaa, ennemminkin täytynyt pitää kiinni kiloistani. Liikakilojen sijaan olen aina kärsinyt vatsavaivoista. Lapsuuden ensimmäisistä muistikuvista asti mahakipu on ollut lähes päivittäistä. Näin jatkui aina kesään 2004 asti, jolloin luin Antti Heikkilän kirjat vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Niissäkin puhuttiin liikakiloista, mutta myös hyvän olon tunteesta, joten päätimme mieheni kanssa kokeilla sitä ainakin yhden viikon. Viikko venyi toiseksi ja ennen kuin huomasimmekaan siitä oli tullut uusi ja parempi elämäntapa.

Alku tuntui hankalalta, ei perunaa, ei leipää, ei mitään viljoja eikä sokeriakaan. Mitä siinä enää voisi syödä, minäkin olin tottunut elämään melkein pelkällä leivällä. Varrasleipäpaketti meni illassa, mutta salaatin syönti oli jäänyt tomaatin ja kurkun varaan, sillä kaalista, herneistä ja lantusta tuli maha aina kipeäksi. Maha oli turvoksissa ja ilmaa täynnä, se piti mitä erikoisempia ääniä.

Vatsavaivat katosivat
Muutaman päivän kuluttua uuden ruokavalion aloittamisesta huomasin ihmeekseni, että mahani ei ollut sanonut sanaakaan ja turvotuskin oli poissa, eikä kivuista tietoakaan. Mieheni jokailtainen paukuttelu oli myös loppunut. Jatkoimme innoissamme ruokavaliota ja viikon kuluttua ei ollut tietoakaan leivän tai perunan himosta. Kaikeksi ihmeeksi pystyin syömään kaikkia kaaleja, niin kypsänä, kuin raakanakin eikä maha reagoinut mitenkään. Vika ei ollutkaan kaalissa tai kasviksissa vaan perunan ja viljan hiilihydraateissa. Tämän ruokavalion ansiosta kasvisten syöntimme on lisääntynyt valtavasti, sen lisäksi syömme lihaa, kalaa ja kananmunia sekä maitotaloustuotteita. Kananmunat haen kanalasta ja maito on aitoa, heinäruokittujen lehmien käsin lypsettyä maitoa.

Liikakilot putosi ja uni palasi
Kolmen viikon jälkeen mieheni paino oli pudonnut 94 kilosta 85 kiloon, jatkuva väsymys oli poissa ja olo oli kaiken kaikkiaan erittäin hyvä. Olin ollut huolissani omasta painostani, mutta se oli pysynyt koko ajan samana. Ylimääräinen paino putoaa pois, mutta normaalipainoinen ei laihdu liikaa. Eräs toinenkin vaiva jäi minulta pois ruokavalion ansiosta. Olen vuosia kärsinyt unettomuudesta ja mikään ei ole siihen auttanut. Jo muutamien päivien jälkeen, kun viljat, peruna ja sokeri jäivät pois, nukuin kuin tukki. Kun kuukausi oli kulunut halusin kokeilla perunan syöntiä. Noin puoli tuntia aterian jälkeen alkoivat mahakivut ja seuraava yö meni valvoessa. Samoin kävi kun kokeilin leivänsyöntiä. Kokeilujen ansiosta tuli oikein vastenmielisyys leipää ja perunaa kohtaan. Sopimaton ruoka voi aiheuttaa monenlaisia oireita, mahakipua, unettomuutta, astmaa, ihottumaa, verenpaineennousua, ym. Elimistö pyrkii aina sopeutumaan tilanteeseen, jolloin on vaikea huomata mikä ongelmia aiheuttaa. Kun elimistö saadaan ruokavalion myötä rauhoittumaan, voi ruoka-aineita testata yksi kerrallaan. Normalisoitunut elimistö reagoi hyvin voimakkaasti sopimattomaan ruoka-aineeseen.

Hiilihydraattien laatu ratkaisee
Jotkut laskevat tarkkaan hiilihydraattien määriä, me emme niinkään laske hiilihydraattien määriä vaan seuraamme niiden laatua. Emme syö mitään viljoja emmekä perunaa, suoraa sokeria vältämme, mutta kasviksia, hedelmiä ja marjoja syömme rajattomasti. Mehuja ja virvoitusjuomia emme käytä lainkaan, emme myöskään keinotekoisia makeutusaineita, ne ovat aina haitallisia, pahin niistä on aspartaami. Ruoan määrään emme kiinnitä huomiota vaan sen laatuun. Syömme niin paljon kuin haluamme ja ravintorasvana käytämme voita, oliivi- ja kookosöljyä. Voin ja kerman käyttö on tärkeää, sillä elimistö käyttää rasvaa energian tuottamiseen. Niiden, jotka haluavat laihtua, tulee myös käyttää voita, kermaa ja erityisesti kookosöljyä, sillä rasvaa tarvitaan rasvan polttamiseen. Voi sisältää CLA:ta eli konjugoitua linolihappoa, joka on tunnettu rasvanpolttaja, ja kylmäpuristettu kookosöljy puolestaan kiihdyttää mm. kilpirauhasen toimintaa, jolloin aineenvaihdunta kiihtyy.

Totuus on toisenlainen
Välillä kuulee mitä villeimpiä juttuja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Paras toteamus oli jonkun lääkärin lausunto, että se ei tee ruokavaliosta terveellistä vaikka olo tuntuu hyvältä ja liikakilot putoavat. Tällä ruokavaliolla ei ainoastaan ylimääräiset kilot putoa, vaan myös korkea verenpaine ja kolesterolikin laskevat. Itselläni arvo on nyt 3,6 ( HDL 1,35 ja LDL 2,1). Asiakkaillamme, jotka ovat noudattaneet ruokavaliota oikein, ovat kolesteroliarvot myös laskeneet. Ne, jotka eivät ole saaneet kolesteroliarvojaan alas, eivät ole noudattaneet ruokavaliota niin kuin pitäisi. Usein nämä henkilöt syövät leipää ja ovat korvanneet voin kevytlevitteillä, eivätkä myöskään käytä kermaa ja suosivat raffinoituja öljyjä. Myös tehotuotetut munat voivat nostaa kolesterolia, kun taas luomumunat parantavat kolesteroliarvoja. Viljan proteiinit puolestaan sisältävät opiaatteja, jotka aiheuttavat riippuvuutta, kuten leivän himoa, sekä heikentävät immuunipuolustusta aiheuttaen erilaisia sairauksia.

Koirille myös ruokavaliomuutos
Olin niin innoissani ruokavalion aikaansaamasta muutoksesta, että päätin aloittaa koirillemmekin vähähiilihydraattisen ruokavalion. Olin jo vuosia tehnyt koirille kotiruokaa, mutta nyt siirryin vielä viljattomaan elävään ravintoon. Koirat syövät lihaa, luita, sisäelimiä ja soseutettuja kasviksia, kaikkia raakana. Lähes kymmenvuotias koiramme on nuortunut silmissä, allergiat, maha- ja nivelvaivat ovat tipotiessään. Ennen niin nuutuneesta koirasta on tullut oikea ilopilleri.

Meidän perheen vähähiilihydraattinen elämäntapa on kestänyt jo reilusti yli vuoden ja kaikkien vointi on loistava, joten jatkamme iloisin mielin tätä uutta elämäntapaamme.

Marjo Sukeva

Takaisin VHH ruokavalio sivulle

     
 
Blogi