Arkisto :: 2011
VHH – TERVEELLINEN JA RAVINTORIKAS ELÄMÄNTAPA

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on terveellinen elämäntapa, jota itse olen noudattanut jo yli 8 vuotta. Vatsavaivat, unettomuus, päänsäryt, ym. krempat ovat jäänyttä elämää. Viimeaikojen kirjoitukset tämän ruokavalion vaarallisuudesta ovat lähinnä huvittaneet minua sekä monia muita, jotka noudattavat tätä ravitsevaa elämäntapaa. VHH-ruokavaliossa syödään täysin tavallista, ravintorikasta ruokaa, joka sisältää runsaasti hyviä, luonnollisia rasvoja. Me emme syö sokeria, emmekä tärkkelystä ja vältämme teollisesti muokattuja ruokia sekä haitallisia lisäaineita. VHH-elämäntapa tuo terveyttä, energiaa ja iloa elämään.

Ensimmäinen muutos tulee jo muutamassa päivässä, mahavaivat ja ainaiset ilmavaivat loppuvat. Unenlaatu paranee ja energisyys lisääntyy, jonka seurauksena myös mieliala paranee. Olemme levittäneet tietoa VHH-ruokavaliosta lähes 8 vuotta ja saamme päivittäin kuulla asiakkailta uskomattomia menestystarinoita siitä, miten monet vaivat ja sairaudet on voitettu tällä ruokavaliolla.

Viljat ja sokeri pois
Tärkein asia VHH:lla on luopua kaikista viljoista ja sokerista. Viljojen luopumiseen on kaksi syytä, ne sisältävät paljon tärkkelystä, joka on lähes suoraa sokeria. Tärkkelys sulaa huonosti ja on suurin syy erilaisiin vatsaturvotuksiin ja ilmavaivoihin. Toinen syy on kotimaisten viljojen sisältämä gluteiini, jonka on todettu aiheuttavan monia eri sairauksia. Kannattaa lukea kirja Vaaralliset viljat, niin ymmärtää, kuinka vakavasta asiasta on kyse. Erilaisten autoimmuunisairauksien on todettu aiheutuvan gluteiiniherkkyydestä, joka on perinnöllistä. Gluteiiniherkkyys on liitetty lähes 200 eri sairauteen. Meillä on monia asiakkaita, jotka ovat saaneet esim. reumaoireensa kuriin VHH-ruokavaliolla ja ovat päässeet eroon haitallisista lääkkeistä. Gluteiiniherkkyys voidaan tutkia yksinkertaisella verikokeella. B-HLAKeli tutkimus on helppo tapa selvittää, kantaako tätä geeniä ja jos tulos on positiivinen, pystyy vaikuttamaan terveyteensä valitsemalla gluteiinittoman ruokavalion.

Sokeri nostaa aina verensokeria, joka puolestaan nostaa insuliinitasoja. Liika insuliini on erittäin haitallista ja siksi on tärkeää pyrkiä pitämään elimistön insuliinitaso mahdollisimman alhaisena. Mm. pitkäikäisyyden salaisuudeksi on paljastunut alhainen insuliinitaso. Sokeri aiheuttaa myös tulehdusreaktioita, jotka aiheuttavat paljon erilaisia vaivoja ja kiputiloja. Erilaiset säryt loppuvat hyvin nopeasti VHH-ruokavaliolla.
Meillä on vain yksi hormoni, joka laskee verensokeria ja ainakin viisi hormonia, jotka kaikki nostavat verensokeria. Jos ihmisen kuuluisi syödä virallisesti suositellun määrän hiilihydraatteja, meidän hormonimme pitäisivät olla päinvastoin, vain yksi verensokeria nostava hormoni ja viisi sitä laskevaa hormonia.

Luonnolliset rasvat
VHH-elämäntapaan kuuluu runsaasti terveellistä, luonnollista rasvaa. Näitä luonnon rasvoja ovat voi, kerma, kookosöljy ja oliiviöljy. Myös lihan luonnollinen rasva on suositeltavaa. Kookos- ja oliiviöljyllä on paljon erilaisia terveysvaikutuksia, joista on julkaistu monia tutkimuksia. Kookosöljyn tärkeimpiä aineita on lauriinihappo, tyydyttynyt rasvahappo, jota on myös paljon äidinmaidossa ja joka parantaa immuunipuolustusta. Kookosöljy aktivoi myös kilpirauhasen toimintaa ja parantaa aineenvaihduntaa. Oliiviöljyn terveysvaikutukset perustuvat suurelta osin polyfenoleihin, joita ei rypsiöljystä juurikaan löydy. Voi, kookosöljy ja oliiviöljy sopivat myös paistoöljyiksi, mutta rypsiöljyä ei missään nimessä saa kuumentaa, sillä sen rasvahapot muuttuvat kuumennettaessa todella haitalliseen muotoon. Oliivi- ja kookosöljy nautitaan aina kylmäpuristettuna ja mieluiten luomuna, myös luomuvoita kannattaa suosia. Kylmävalutettu luomuoliiviöljy Merum on laadukkainta ja parhaimman makuista. Raakamaidosta tehdyt rasvaiset juustot ovat maukkaita, terveellisiä ja hyvän rasvan lähteitä. Niissä on mm. K2-vitamiinia, mikä suojaa sekä osteoporoosilta, että sydän- ja verisuonisairauksilta. Kaikissa runsasrasvaisissa juustoissa on hyvin imeytyvää kalkkia sekä K2-vitamiinia.

Elämäntapa eikä dieetti
Vähähiilihydraattinen ruokavalio on elämäntapa, eikä missään nimessä mikään dieetti. Tämä elämäntapa sopii kaikille perheenjäsenille, lapsille, aikuisille ja vanhuksille. VHH ruokavaliossa syödään siis täysin normaalia ruokaa. Viljojen ja perunan tilalla syödään runsaasti erilaisia kasviksia ja vihanneksia. Me suosimme myös pähkinöitä ja siemeniä. Nauttimamme ruoka-aineet sisältävät kaikkia tarpeellisia ravintoaineita ja vielä huomattavasti suurempia pitoisuuksia, kuin mitä on viljoissa ja perunassa. Sokerijuurikaskuidusta, manteli- ja kookosjauhoista pystyy myös leipomaan leipää ja leivonnaisia, joten ei tarvitse olla ilman niitäkään. Me emme käytä mitään keinotekoisia makeutusaineita, sillä sokerikin on pienempi paha, kuin keinotekoinen makeus. Pieni määrä intiaanisokeria tai hunajaa antaa hyvää makua leivonnaisiin, kuten myös stevia kasvista tehty makeutusjauhe. VHH:lla makuaisti muuttuu herkäksi ja pienikin makeus riittää. Kaupoissa myytävät VHH-leivät ja VHH-leipäjauhot sisältävät yleensä gluteiinia tai jotain viljaa, jonka vuoksi me emme käytä niitä.

Marjat ja hedelmät
Marjat ja hedelmät sisältävät paljon hyviä ravintoaineita ja niitä nautitaan myös VHH-ruokavaliolla. Ne kannattaa nauttia kuitenkin jälkiruokana, jolloin ne eivät nosta niin voimakkaasti verensokeria. Erilaiset marjapirtelöt ovat myös erinomainen aamiaisvaihtoehto, varsinkin jos lisää joukkoon pähkinöitä, siemeniä, kookosöljyä, raakaa luomumunaa, raakamaitoa ja/ tai kermaa. Pirtelössä on kaikkea sopivassa suhteessa, hiilihydraatteja, proteiineja sekä rasvaa ja myös kuituja, jotka hidastavat sokerien imeytymistä. Siitä saa helposti eri makuista, jolloin siihen ei kyllästy. Aamiaismysli on myös helppo valmistaa pähkinöistä, siemenistä, pellavarouheesta sekä kuivatuista marjoista, sekaan voi lisätä vielä tuoreita tai pakastemarjoja ja nauttia se raakamaidon tai kerman kera. On siis olemassa paljon vaihtoehtoja munakasaamiaiselle, vain mielikuvitus on rajana.

Ei karppaus vaan VHH
Me emme pidä sanasta karppaus. Ensinnäkin karppaus tulee sanasta carbohydrate - hiilihydraatti eli karppaus tarkoittaisi hiilihydraattien syömistä. Toinen sana alakarppi on osuvampi, mutta mielestämme VHH kuvaa tätä ruokavaliota ehdottomasti parhaiten. Hyvän olon saavuttamiseksi ei tarvitse laskea päivän hiilihydraattimääriä, riittää kun jätetään viljat, peruna, bataatti, sokeri ja mehut pois, eikä missään nimessä käytetä keinotekoisia makeutusaineita. Diabeetikoiden ja henkilöiden, joilla on jo verensokeri koholla, pitää olla tarkkana myös makeiden marjojen ja hedelmien kohdalla. Se ei myöskään romuta ruokavaliota, jos joskus juhlan kunniaksi syö jotain makeaa tai viljaa. Osa ihmisistä huomaa lipsumisen heti mahavaivoina, särkyinä tai iho-oireina. Kun VHH:lla on ollut riittävän pitkään, ei tee enää mieli lipsua ja luopua hyvästä olosta. Antti Heikkilä on tokaissut, että ei ole niin väliä mitä syö Joulun ja Uuden Vuoden välillä, vaan sillä, mitä syö Uuden Vuoden ja Joulun välillä. Se on hyvä ohjenuora. Nautinnollista VHH elämää kaikille.

Marjo Sukeva-Hakanpää
Fytonomi

 


     
 
Blogi