Terveydenhoito :: aikuiset
TIESITKÖ TÄMÄN: VOISTA, SUOLASTA, KOLESTEROLISTA

TIESITKÖ TÄMÄN KOLESTEROLISTA?
Kolesteroli on elämälle välttämätön aine. Kolesterolista muodostuu hormoneja, jotka auttavat selviytymään stressistä ja jotka suojaavat sydäntaudeilta ja syövältä. Kolesterolista muodostetaan myös sukuhormonit, kuten androgeeni, testosteroni, estrogeeni ja progesteroni D-vitamiinin valmistuksessa tarvitaan kolesterolia. Sappisuolat, jotka ovat tärkeitä ruoansulatukselle ja rasvojen hyväksikäytölle, valmistetaan kolesterolista. Kolesteroli toimii myös antioksidanttina, suojaten soluja härskiintymiseltä.
Äidinmaito sisältää runsaasti kolesterolia. Vauvat ja lapset tarvitsevat kolesterolipitoisia ruoka-aineita, jotta aivot ja hermosysteemi kehittyisivät hyvin. Kolesteroli ylläpitää myös ruoansulatuskanavan limakalvojen terveyttä.

Elimistö tuottaa kolme neljä kertaa enemmän kolesterolia, kuin saat ruoasta. Kolesterolituotanto lisääntyy, kun syöt vähän kolesterolia ja vähenee, kun syöt enemmän kolesterolia.

Kolesteroli ei aiheuta sydän- ja verisuonitauteja. Seerumin korkea kolesterolitaso on yleensä merkki siitä, että elimistö tarvitsee kolesterolia, suojautuakseen muuntuneilta ja härskiintyneiltä rasvoilta (raffinoidut kasviöljyt, margariinit, ym.). Vertauskuvana voidaan käyttää poliisivoimia, joita tarvitaan enemmän alueilla, jossa on runsas rikollisuus. Samoin kolesterolia tarvitaan runsaasti huonosti ravitussa kehossa, suojaamaan henkilöä syövältä sekä sydän- ja verisuonitaudeilta. Syyttämällä kolesterolia sydän- ja verisuonisairauksista on sama, kuin syyttäisi poliisia rikollisuusalueen murhista ja varkauksista.

TIESITKÖ TÄMÄN SYDÄNSAIRAUKSISTA?
Eläinrasvat ja kolesteroli eivät aiheuta sydän- ja verisuonisairauksia, vaan niitä aiheuttavat monet nykypäivän ravintotekijät, kuten; raffinoidut kasviöljyt ja kovetetut kasvirasvat; liiallinen hiilihydraattimäärä (sokeri, valkoiset jauhot); mineraalipuutokset (alhaiset magnesium- ja joditasot); vitamiinien puutokset, erityisesti C-vitamiinin, jota tarvitaan verisuonten seinämien kunnossapitoon; antioksidanttien puutos, erityisesti seleenin ja E-vitamiinin, jotka suojaavat soluja härskiintymiseltä; ja lopuksi antimikrobisten rasvojen (eläinrasvat ja trooppiset öljyt, kuten kookos- ja palmuöljy) häviäminen ruokavaliosta. Nämä rasvat ovat ennen suojanneet ihmisiä viruksilta ja bakteereilta, jotka aiheuttavat patogeenistä plakkikertymää verisuonten seinämiin ja näin aiheuttavat sydänsairauksia.

Korkea homokysteiinitaso on liitetty patologiseen plakin kertymiseen valtimoiden seinämiin ja hyytymien muodostumiseen. Foolihappo, B6- ja B12-vitamiini sekä koliini laskevat homokysteiinitasoa ja näitä aineita on eniten eläinperäisessä ravinnossa.

Paras tapa hoitaa sydänsairauksia on keskittyä alentamaan kolesterolin sijasta homokysteiinitasoa, parantamaan kilpirauhasen toimintaa käyttämällä puhdistamatonta merisuolaa, josta saa oikeanlaista jodia, välttämällä vitamiinipuutoksia, jotka altistavat verisuonet tukoksille, lisäämällä antimikrobiset eläinrasvat ja trooppiset öljyt ruokavalioon ja välttämällä prosessoituja ruokia, raffinoituja kasviöljyjä ja margariineja sekä välttämällä liiallisia hiilihydraattimääriä.

TIESITKÖ TÄMÄN VOISTA?
Viralliset ravinto-ohjeet ovat onnistuneet vakuuttamaan suomalaiset voin vaarallisuudesta, vaikka voi on monien alkuperäiskulttuurien käyttämä rasva ja sisältää rasvaliukoiset vitamiinit (A-, D-, K- ja E-vitamiini) sekä näiden kaikkien

kofaktorit, jotka parantavat ravintoaineiden hyväksikäytettävyyttä. Elimistö pystyy hyödyntämään A-vitamiinin parhaiten voista, paremmin kuin muista ravintoaineista. Nämä rasvaliukoiset vitamiinit ovat hyvin stabiileja ja säilyvät jopa pastörointi prosessissa. Kun tohtori Weston Price tutki eristäytyneitä alkuperäiskansoja ympäri maailmaa hän huomasi, että voi oli monien peruselintarvike (hän ei tavannut yhtäkään alkuperäiskansaa, joka olisi käyttänyt monityydyttämättömiä rasvoja ravinnokseen). Alkuperäiskansat arvostivat erityisen paljon voimakkaan keltaista voita, jota saatiin lehmistä, jotka söivät nopeasti kasvavaa vihreää ruohoa. Heidän luonnollinen intuitio kertoi, että keltainen voi on erittäin terveellistä lapsille ja odottaville äideille.

Kun tohtori Price analysoi tämän voin, hän totesi sen sisältävän erityisen paljon rasvaliukoisia vitamiineja ja erityisesti A-vitamiinia. Hän kutsui näitä vitamiineja katalyyteiksi tai aktivaattoreiksi. (Hänen nimeämänsä Aktivaattori X on nyt myöhemmissä tutkimuksissa osoittautunut K2-vitamiiniksi.) Ilman näitä katalyytteja ja aktivaattoreita, me emme pysty käyttämään mineraaleja hyväksemme, vaikka niitä olisi runsaastikin ravinnossamme. A- ja D-vitamiini ovat välttämättömiä kasvulle, terveelle luustolle, aivojen normaalille kehitykselle, hermosysteemille ja normaalille sukupuoliselle kehitykselle. Monissa tutkimuksissa on todettu voirasvan tärkeys lisääntymiselle. Voin käytön väheneminen on lisännyt myös lapsettomuusongelmaa.

LÄHDE: Mary G. Enig Ph.D. kansainvälisesti tunnettu rasvojen biokemian tutkija
TIESITKÖ TÄMÄN SUOLASTA?

Luonnollinen prosessoimaton suola on tärkeää terveydelle, mutta prosessoitu pöytäsuola on haitallista terveydelle. Luonnollinen suola on välttämätöntä elämälle, se vaikuttaa nestevaihtoon soluissa, auttaa kuljettamaan ravinteita soluihin, auttaa hermosoluja aivoissa ja kehossa kuljettamaan tietoa, on mukana monissa aineenvaihduntatapahtumissa kehossasi ja säätelee verenpainetta.

Optimaalinen rasvakudoksen, luuston ja lihaskudoksen kasvu tarvitsee riittävää suolansaantia. Tutkimuksen mukaan runsas suolan rajoittaminen voi vaikuttaa haitallisesti sokeriaineenvaihduntaan ja häiritsee veren normaalia viskositeettiä. Suolan puutteen todettiin myös vähentävän motivaatiota, aiheuttavan väsymystä ja lisäävän masennusta. Samalla, kun ihmiset saavat liikaa prosessoitua suolaa, he kärsivät luonnollisen suolan puutteesta. Puhdistamaton merisuola sisältää natriumin lisäksi tärkeitä mineraaleja, erityisesti magnesiumia, jonka puute aiheuttaa mm. verenpaineen nousua ja lihaskramppeja.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/03/31/Is-Salt-Natures-Antidepressant.aspx

Takaisin terveydenhoito :: aikuiset sivulle

     
 
Blogi