Terveydenhoito :: aikuiset
KAKKOSTYYPIN DIABETES

Diabetes ja erityisesti kakkostyypin diabetes yleistyy räjähdysmäisesti. Mistä tämä sairaus sitten johtuu? Yksinkertaistettuna voi sanoa, että ykköstyypin diabeteksessa elimistö ei tuota riittävästi insuliinia, kun taas kakkostyypin diabeteksessa elimistö on tuottanut ja tuottaa edelleen niin paljon insuliinia, väärästä ruokavaliosta johtuen, että elimistö on tullut sille vastustus-kykyiseksi eli insuliiniresistentiksi. Molempien diabetestyyppien hoidossa tärkein tekijä on oikea ruokavalio, ykköstyypissä tietysti myös insuliinihoito.

Aikaisemmin diabeteksesta käytettiin nimitystä sokeritauti, mikä kuvaa tätä tautia huomattavasti paremmin, kuin nykyinen diabetes nimitys. Liiallinen sokerien eli hiilihydraattien syönti aiheuttaa ensin insuliiniresistenssin, josta sitten kehittyy kakkostyypin diabetes. Insuliini on elimistölle välttämätön hormoni, mutta se on myös erittäin haitallinen aine ja tämän johdosta elimistö suojautuu liiallisen insuliinin haitoilta, tulemalla insuliinille vastustuskykyiseksi.

Elimistö tulee insuliiniresistentiksi asteittain. Ensimmäiseksi herkistyy maksa. Insuliinin tehtävä on kertoa maksalle ”älä valmista sokeria”. Nyt kun maksa on tullut insuliinille vastustuskykyiseksi, viesti ei mene perille ja maksa valmistaa yön aikana sokeria. Seuraavaksi herkistyvät lihakset, insuliini auttaa lihaksia polttamaan sokeria, mutta nyt kun lihakset ovat tulleet insuliiniresistentiksi, sokerin polttoa ei tapahdu ja tämän seurauksena aamulla verensokeri on koholla. Rasvakudos tulee hyvin hitaasti insuliiniresistentiksi. Insuliini muuttaa koko ajan sokeria rasvaksi, joka varastoituu rasvakudokseen ja aiheuttaa lihomista.

Insuliinin tehtävät
Insuliinin tärkein tehtävä on varastoida ylimääräisiä ravintoaineita, se toimii siis rasvavaraston hankkijana. Kun elimistöön tulee ylimääräistä sokeria eli hiilihydraattia, elimistö ei polta sitä, vaan se kerääntyy vereen ja nostaa verensokeria. Haima saa viestin ja se vapauttaa insuliinia, jolla ylimääräinen sokeri varastoidaan. Pieni osa varastoituu glykogeeninä maksaan ja lihaksiin, mutta suurin osa varastoituu kudoksiin tyydyttyneenä rasvana, josta 98 % on palmitiinihappoa. Tämän tapahtuman sivuvaikutuksena verensokeri laskee. Insuliini on myös anabolinen hormoni, se kasvattaa lihaksia ja varastoi proteiinia. Insuliinin vähemmän tunnettu tehtävä on varastoida magnesiumia. Jos henkilölle kehittyy insuliiniresistenssi, elimistö ei pysty varastoimaan magnesiumia ja se poistuu kehosta virtsan mukana. Kehittyy magnesiumin puute ja verisuonet alkavat supistua, josta seuraa verenpaineen nousua sekä energian vähenemistä, sillä magnesiumia tarvitaan kaikkiin solunsisäisiin energiatuotannon reaktioihin. Magnesium on myös tärkeä insuliinin tuotannolle ja toiminnalle.

Stressi nostaa verensokeria
Meillä on siis vain yksi hormoni, mikä pystyy laskemaan verensokeria, mutta meillä on useita hormoneja, jotka nostavat verensokeria. Stressihormonit (adrenaliini, noradrenaliini ja kortisoli) nostavat verensokeria, kuten myös kasvuhormoni sekä haiman tuottama glukagoni. Tämän tiedon valossa on helppo ymmärtää, että ihmistä ei ole koskaan tarkoitettu syömään näin paljon hiilihydraatteja, mitä tänä päivänä syödään tai meille olisi kehittynyt hormonit toisin päin. Tarvitsisimme vain yhden verensokeria nostavan hormonin ja useampia verensokeria laskevia hormoneita.

Alhainen verensokeri
Alhainen verensokeri kertoo myös insuliiniresistenssistä. Kun elimistö on menettänyt insuliiniherkkyyttään, haimasta vapautuu liikaa insuliinia syömisen jälkeen ja tämän seurauksena verensokeri laskee liian alas. Alhaista verensokeria ei missään nimessä pidä hoitaa hiilihydraattipitoisella ruoalla tai glukoositableteilla. Paras hoito sekä liian korkeaan, että liian alhaiseen verensokeriin ja kakkostyypin diabetekseen on vähähiilihydraattinen ruokavalio. VHH-ruokavalio on ainoa keino saada elimistön insuliiniherkkyys palautumaan ja verensokerit normalisoitumaan. Lääkehoidot eivät ole hyvä ratkaisu, sillä niillä on aina paljon erilaisia haittavaikutuksia, ne aiheuttavat mm. lihomista ja suolistovaivoja. Erilaisilla ravintolisillä sen sijaan voidaan nopeuttaa verensokerin normalisoitumista, näitä ovat mm. Berberiini, DiaCaps. Verensokerin säätelyssä on myös pidettävä huoli riittävästä sinkin, kromin ja magnesiumin saannista.

VHH-ruokavalio käytännössä
Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla tarkoitetaan ruokaa, jossa vältetään pahimpia hiilihydraattien lähteitä. Käytännössä siis jätetään kaikki viljat pois ruokavaliosta eli vehnä, ohra, kaura, ruis, speltti, riisi, hirssi, tattari, quinoa, amarantti ja maissi. Juureksista jätetään pois peruna ja bataatti. Nämä kaikki sisältävät runsaasti tärkkelystä, joka on lähes suoraa sokeria. Samoin jätetään pois sokeri, makeiset ja mehut sekä kaikki kevyt-tuotteet. Kaikki keinotekoiset makeutusaineet ovat haitallisia ja niitä ei käytetä.

”En voi elää ilman leipää!”
Mitä sitten syödään jos ei leipää? VHH on elämäntapa, jossa syödään kolme kunnon ateriaa päivässä (kuten Ranskalaiset), ilman välipaloja. Lihaa, kalaa, siipikarjaa, kananmunia, äyriäisiä, täysrasvaisia juustoja sekä luonnollisia rasvoja (voi, oliiviöljy, kookosöljy) voi syödä rajattomasti. Kasviksia syödään runsaasti, esim. puolilitraa raakoja vihanneksia sisältää vasta 6 g hiilihydraattia, mutta kypsennettäessä 6 g tulee jo 2,5 dl:sta vihanneksia. Ruokavalion pääperiaate on, että kokonaishiilihydraattimäärä pitäisi päivän aikana pysyä noin 30 g ja 70 g välillä. Erilaisia pähkinöitä ja siemeniä käytetään, kuten myös marjoja ja hedelmiä nautitaan. Superfood pirtelöt ovat myös suosittuja. Ilman leipääkään ei tarvitse olla, sillä sokerijuurikaskuidusta, kookosjauhosta ja pähkinöistä sekä siemenistä voi valmistaa herkullista VHH rieskaa. Sivuillamme www.luontaisnetti.fi on kahden viikon ruokalistat, ohjeet ja kuvat VHH ruuista.

Ruotsissa virallinen hoitomuoto
Vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokavalio on nykyään diabeteksen ja liikalihavuuden virallinen hoitomuoto Ruotsissa. Lääkäri Annika Dahlqvist muistuttaa, että laihtumista ei tapahdu, jos ruokavalio sisältää liian vähän rasvaa. Rasvaa tarvitaan, jotta rasva palaa, ja siitä taas saadaan energiaa.

Viikon kokeilusta elämäntapa
Olen itse ollut VHH ruokavaliolla nyt lähes 6 vuotta ja olotila on erittäin hyvä. Kävin juuri terveystarkastuksessa ja kokonaiskolesterolini oli 4.4, HDL 1.75, LDL 2.5 ja Trigly 0.30. Paastoverensokeri oli 5.2 ja painoni on pysynyt samana, mitä se oli ennen VHH ruokavaliota eli 52 kg. Tällä ruokavaliolla ylimääräiset kilot karisevat, mutta normaalipainoinen ei laihdu liikaa. Lisäravinteita olen käyttänyt runsaasti yli 20 vuotta ja maksa-arvoni olivat aivan viitearvojen alarajoilla. Minulla on aina ollut alhainen verenpaine, mutta nyt se on normaaliarvoissa. Minullakin VHH elämäntapa alkoi viikon kokeilusta, jolloin jätin kaikki viljat, sokerit, makeiset, mehut ja perunan pois ruokavaliosta. Muutamassa päivässä olotila muuttui erittäin hyväksi, mahavaivat, unettomuus ja päänsäryt loppuivat. Tämän lisäksi, lukemattomien asiakkaidemme säryt ja kivut ovat loppuneet, verenpaineet, kolesterolit ja verensokerit normalisoituneet. Kaiken kaikkiaan VHH:lla tulee erittäin hyvä olo. Suosittelen.

Marjo Sukeva
Fytonomi
Hierontaterapeutti

Takaisin terveydenhoito :: aikuiset sivulle

     
 
Blogi